fredag den 9. juli 2010

A. P. Møller Skolen deltager i prestigefyldt summer school

I fredags fik alle sydslesvigske elever sommerferie, men der er nogle elever og lærere, som har valgt at bruge en del af ferien på at tilegne sig yderligere viden.
To elever og en underviser fra A.P. Møller Skolen deltager således i årets eftertragtede summer school ved havforskningscentret IFM-GEOMAR i Kiel.
Summer schoolen i "Marine geovidenskaber" finder sted den 12.-16. juli og er begrænset til 20 pladser for gymnasieelever fra Slesvig-Holsten og studerende i lavere semestre på universiterne. Den er, ved at inddrage emner fra geofysikken, geokemien, den marine geologi og vulkanologien, udpræget tværfaglig.
Videnskabsfolk giver med forelæsninger, øvelser og eksemplariske mindre projekter de unge et indblik i forskningens hverdag. Deltagerne i summer schoolen præsenterer afsluttende deres projektresultater for hinanden, instituttets medarbejdere og familiemedlemmer. Eleverne har derefter mulighed for at fortsætte med en ligeså eftertragtet praktikplads ved IFM-GEOMAR.
To ud af de i alt 20 pladser går i år til elever ved A. P. Møller Skolen: Jakob Bo Storjohann og Levke Valena Höche fra den naturvidenskabelige profilklasse i 12. årgang. De to klarede sig igennem konkurrencen om en plads på grundlag af deres på engelsk skrevne ansøgninger og faglige præstationer på skolen.
Desuden er Svend Duggen blevet inviteret til at holde et foredrag med titlen "Vulkaner og gødskning af oceanerne". Han er tidligere forsker ved IFM-GEOMAR og siden sommeren 2009 gymnasielærer i kemi og geografi ved A. P. Møller Skolen. Her er han tillige skolens Science Coordinator med særligt ansvar for naturvidenskabelige initiativer.
Summer schoolen organiseres bl.a. af forsker ved IFM-GEOMAR Dr. Sven Petersen, der den 5. juli besøgte A. P. Møller Skolen og tryllebandt eleverne på 12. årgang med et foredrag om hydrothermal- og unikke økosystemer på havbunden.
Det aktive og konstruktive samarbejde mellem A.P. Møller Skolen og forskellige forskningsinstitutter i undervisningssammenhænge er led i skolens naturvidenskabelige satsningsområde. Det har allerede nu betydning for elevernes orientering i forbindelse med videregående (naturvidenskabelige) uddannelser.